Mal for å skrive bok
Tenk å ha en mal for å skrive en bok. Bare fylle inn litt her og der og vipps, så er historien komplett, karakterene komplekse og spenningsnivået stadig stigende. Leserne storkoser seg, intervjuforespørslene renner inn og kontoen fylles opp. La meg bare avsløre sluttpoenget med én gang: Det finnes ingen slik mal. Men kanskje finnes det noe som kan gi skriveprosjektet ditt en klar retning?
Av: Thomas Winje Øijord
Det finnes gode ressurser. Her på Forfatterkurs.no har vi mest av alt troen på håndverket, altså kunnskap, som ressurs nummer én. Skriving er mer enn inspirasjon og rødvin, det er bevisst bruk av teknikker og virkemidler – som alle har en bestemt funksjon. Når du kan håndverket, vil du forstå hvorfor en tekst virker godt på leseren – og hvorfor en tekst virker dårlig. Til syvende og sist er denne kunnskapen det nærmeste du vil komme en mal for å skrive bok. Men vi skal se på ulike rammeverk som kan være til hjelp.
Formel-litteratur: en slags oppskrift på å skrive bok
Har du lest Da Vinci-koden av Dan Brown? Da har du lest formel-litteratur. Hvis du leser andre bøker av Brown, skjønner du nok hva jeg mener. Bøkene ligner på hverandre, utviklingen er den samme, spenningsoppbygningen lik. Men en komplett mal er det ikke, for det som forandrer seg er detaljene i plottet – der vi i én bok befinner oss i Roma på jakt etter en eller annen antikvitet, kan vi i neste bok befinne oss i Paris på jakt etter et stykke moderne teknologi. Den bærende strukturen er den samme, men hver historie er ulik. Så kan man jo spørre seg om Dan Brown følger en formel som fungerer hver gang? Ikke slik jeg ser det. Etter å ha lest to av bøkene hans var jeg ferdig. Jeg kom ikke gjennom den tredje fordi jeg visste mer eller mindre hva som skulle skje når.
Når er formler til hjelp?
La oss dele litteraturen inn i to grove kategorier. Vi har skjønnlitteraturen på den ene siden og underholdningslitteraturen på den andre. Når vi tenker på formler for å skrive, så har vi gjerne å gjøre med underholdningslitteratur som for eksempel romantikk, krim, action, thriller, legeroman eller lignende. Ofte kan man bruke historiefortellingsteknikker fra film og tv-bransjen også i en litterær sammenheng. Det er grep du neppe vil finne i en novelle av Kjell Askildsen (som du bør lese), men som du godt kan finne i nyere suksesser som En nasjon i sjakk av Johan Høst (som du gjerne kan lese, men som du neppe vil huske etter et par uker ...).
Hvordan ser en formel ut?
Et godt eksempel på en formel for historiefortelling er monomyten, også kjent som «Heros Journey», utviklet av Joseph Campbell i boken The hero with a thousand faces. Helten vår (altså hovedpersonen) befinner seg i en normal verden – hverdagen. Han eller hun (heretter skriver jeg bare han) møter en mentor som nøder helten vår til å legge ut på en reise, for eksempel for å redde verden, finne en skatt eller løse et mysterium. Helten står lenge imot, men reiser likevel, overkommer utfordringer, er nær ved å dø, billedlig eller rent fysisk, overlever i siste sekund og lærer noe nytt om seg selv, noe som forandrer synet hans på tilværelsen. Deretter vender han hjem med dette nye perspektivet (som gjerne fører ham ut på atter nye eventyr). Et godt eksempel på denne formelen er Star Wars med Luke Skywalker som helt og Obi-Wan Kenobi som mentor.
Hvis du skal oversette Campbells formel til den historieformelen du lærte i norsktimen, som gjerne er kort og består av «begynnelse, midt og slutt», så er begynnelsen heltens tilværelse før han aksepterer utfordringen, midtener handlingen der helten løser oppdraget og overkommer utfordringene, og slutten handler om å komme tilbake til den normale verden, men med en ny innsikt og et nytt perspektiv på tilværelsen.
Hva bør jeg lese for å lære mer om formler og rammeverk?
Vi snakker altså ikke om maler, men om historiefortelling som teknikk – det handler om å kjenne sjangeren sin og bruke verktøyene som gjør historien best mulig. Det finnes imidlertid et par ålreite bøker der ute som tar historiefortelling et skitt nærmere en mal for å skrive en bok. Mest praktisk og umiddelbart anvendbar er kanskje Robert McKee sin bok Story: Substance, Structure, Style and the Principles of Screenwriting. Det er vel den mest kjente og anerkjente blant skrivende i dag. Og ikke la deg lure av tittelen, boken er like relevant for deg som skriver skjønnlitteratur, kanskje særlig i underholdningssjangeren. Selv har jeg imidlertid en annen favoritt, nemlig John Truby og boken Anatomy of story. Hvis du bare skal kjøpe én bok om moderne historiefortelling (og du for eksempel skriver krim), så ville jeg gått for denne. Til sist er det også verdt å nevne Save the cat av Blake Snyder. Den leser du på en ettermiddag. Felles for alle disse bøkene er nærheten til filmen, men igjen: innholdet vel så relevant for forfattere som skriver bøker.
Virker maler og formler i praksis?
Det er naturligvis ikke så enkelt som å kjøpe Trubys bok, lese den og skrive en bestselger. God litteratur handler om mer enn plott. Det handler også om språklig estetikk og evne til skildre nært, originalt og levende. Dette er kvaliteter som ikke alltid skinner gjennom i underholdningslitteraturen, men som like fullt er viktig og som kan løfte en bok med et godt plott til å bli god litteratur. Og verken Truby eller McKee, eller Campbell for den saks skyld, vil være de beste til å lære bort dette. Faktisk er det få eller ingen som kan lære bort dette bedre enn forfattere selv – vi lærer nemlig gjennom å lese andre. Jo mer vi leser, dess bedre blir vi selv til å skrive. Slik avler god litteratur mer god litteratur. Hvis det er én bok som kan gi deg et overblikk over språklige virkemidler, så er det kanskje James Wood i boken Slik virker litteraturen (engelsk tittel: How Fiction Works). Dersom du kombinerer innsikten fra Wood med teknikkene fra Truby eller McKee, vil du nærme deg grunnlaget for et rammeverk eller en oppskrift som kan fungere for deg. Og dersom du først lager din egen oppskrift for å skrive en bok, og den viser seg å fungere, så hvorfor ikke bruke den flere ganger? Det så ut til å virke for Dan Brown, i det minste en stund, kanskje vil det virke for deg også.
Få en PDF med våre beste skriveråd – helt gratis
Forfatterdrømmen kan være begynnelsen på noe stort! Her får du våre beste skriveråd og metoder – helt uten forpliktelser.
Er du klar for å ta skrivingen din til neste nivå? Meld deg på e-postlisten vår for å få gratis skriveråd.
Møt instruktørene på forfatterkurs.no
Vi har samlet erfaring, bok for bok, år for år. Som redaktør har Nicolai Houm fulgt 261 bokprosjekter fra begynnelse til slutt. Thomas Winje Øijord er gründer og driver et budskap- og tekstbyrå. Vi er begge etablerte forfattere som utgir bøker på de store, anerkjente forlagene. Nå vil vi hjelpe deg!